Češi staví v Egyptě repliku korzárské plachetnice z 18.století.



Trochu z historie:

Augustin Heřman, rodák ze Mšena, obce u Mladé Boleslavi.

1605 - 1686 (čechoamerický vystěhovalec, obchodník a politik). Čechy opustil s pobělohorskými exulanty a usadil se nejprve v Holandsku.
První zmínka o něm na území Ameriky je z roku 1633, kdy ve službách Západoindické společnosti jednal s indiány o odkoupení půdy poblíž dnešní Filadelfie. Prokazatelně však už od roku 1644 žil v Novém Amsterodamu (New York) Proslulost získal zejména jako vynikající kartograf. Pro Cecila Calverta, Lorda z Baltimoru, totiž zhotovil kolem roku 1670 vůbec první a velmi kvalitní mapu Virgínie a Marylandu. Vedle toho byl činný jako obchodník a korzár v Karibské oblasti.
Ještě k rozdílu mezi piráty a korzáry - piráti přepadávali všechny lodě, bez rozdílu. Korzáři - měli "gleit" od anglického krále, nebo guvernéra ostrovů pod anglickou vlajkou, přepadávali nepřátelské lodě - španělské a jiné, odváděli králi větší část kořisti.
Námořní život Augustina Heřmana byl spojený zejména s jeho lodí "La Grace" (volně přeloženo - "Půvabná"). Právě ona ho doprovázela na jeho obchodních i objevných cestách kolem Evropy, Ameriky, po ostrovech Karibského moře i přes Atlantický oceán. La Grace, byla vůbec nejslavnější korzárská loď za raných dnů Ameriky. Každý rok vyplouvala do Karibiku a zde s guvernérovým povolením přepadala nepřátelské koráby. Pověstné je třeba její vítězství nad dvěma španělskými barky naloženými cukrem, tabákem a vínem u pobřeží Guatemaly




Současnost:

Odedávna miliony malých kluků po celém světě snilo o plavbách na plachetnicích po mořích a oceánech. Tisíce "kluků" ve všech zemí si v dospělosti svůj sen splnilo.
Také v naší vlasti uprostřed Evropy. V nedávné době jsme si námořní plachetnice stavěli doma, abychom si splnili své sny a mohli vyplout na moře. Po r. 1990 už takový sen byl snáze dostupnější. Zájemce si dnes může pronajat, většinou moderní laminátovou plachetnici v podstatě kdekoliv na světě i s kapitánem, nebo si potřebné zkoušky udělat sám. A může vyplout.
Ale ta touha, plout na OPRAVDOVÉ dřevěné plachetnici, jaké pluli v dávných dobách velkých objevitelských plaveb mnohé "kluky" na celém světě nikdy neopustila. V zemích se staletou námořní tradicí se běžně staví a provozují školní plachetnice, tyto nádherné krasavice s větrem nadýchanými plachtami z dob, kdy na dřevěných lodích pluli "železní" námořníci...
Tisíce kluků o takové plavbě stále snilo. I u nás, zemi bez moře. Také Josef Dvorský z Hradce Králové, jachtař od svého dětství. Plul nejdříve s kamarády, později si pořizoval vlastní lodě. Časem si koupil ve Francii 12 metrovou "Princeznu", dvoustěžňový ketch. Celou ji opravil a za její zádí zůstalo Středomoří, Rudé moře, Atlantik i Karibik.
Ale ta touha plout na "opravdové" pirátské plachetnici mu zůstala. Při plavbách po Rudém moři se jednou zastavil také v profesionální loděnici nedaleko Suezu. Staví se tam dřevěné lodě, od malých rybářských až po 40metrové luxusní pro turisty a potápěče. Tradiční metodou, kterou se učí synové od svých otců, snad už od dob faraonů.
A protože "Pepa námořník" není jenom snílek, ale muž činu, pustil se do projektu, který nemá v zemích bez moře obdoby.
Časem se spojil s Danem Roseckým z Českých Budějovic. Významnou inspirací byl právě Augustin Heřman a jeho La Grace (Půvabná) podle které byla plachetnice pojmenována, dnešní plachetnice La Grace je věrnou replikou brigy ze druhé poloviny 18. století. Její konstrukce navazuje na plány, které v roce 1768 v knize Architectura navalis mercatoria vydal švédský admirál Fredrik Henrik af Chapman.
Nejdůležitějším pro stavbu repliky byla projektová příprava. Na konci roku 2008 byla stavba zahájena položením prvního kýlového trámu do písku v loděnici. V této fázi se do stavby zapojil "Viky" Neuman z Prahy. Řídil arabské tesaře po celou stavbu trupu, při sestavení takeláže - stěžňů, ráhen, kladek a všech pevných i pohyblivých lan.
V dnešní době internetu se taková záležitost "neutajila" a tak se postupně do stavby zapojilo více než 200 nadšenců. Každý přispěl svým dílem a tak "zlaté česká ručičky" měli dostatek možností, jak se uplatnit. Vzali si dovolenou, místo na pláže se v loděnici v Suezu zapojili do díla. Odměna byla předem domluvena - den práce, rovná se den plavby. I když bylo snahou stavitelů, postavit loď tak aby ani Augustin Heřman na první pohled nepoznal, že je z dnešní doby, je v ní na 4 km el. kabelů, rozvody studené a teplé vody, moderní zabezpečovací a navigační přístroje, lodní motor a generátor na výrobu elektriky.
Základní technické údaje - délka trupu - 25 m, celková délka - 32 m, výtlak - 125 t., ponor - 2,95 m, výška stěžňů nad hladinou - 25 m, plocha plachet - 395 m2, posádka 30 mužů.
Významným dílem přispěl také Vilda Pavlica z Velkého Meziříčí. La Grace jej natolik nadchla, že pronajal svou stolařskou dílnu. V ní se pak vystřídaly další desítky nadšenců. Vyrobila se tam kompletní takeláž, která se potom naložila do kontejneru a dopravila do Suezu. Vilda si pochvaloval - "Tolik lidí se tu vystřídalo, spávali tu na dílně ve spacáku a neztratilo se mi ani dláto!" V dnešní době nevídané …
Po dokončení bude loď zařazena do mezinárodního programu školních plachetnic. Na paluby takových lodí přicházejí kadeti a zúčastňují se výcviku v tradičním námořním řemesle. Taky to bude asi jediná česká "válečná" loď. Je vyrobeno 8 dobových kanónů, s potřebným certifikátem pro střelbu a vyškolenou obsluhou. Loď se bude zúčastňovat setkání historických plachetnic a podobných slavností. Posádka má příslušné dobové oblečení, časem i zbraně. V klubu La Grace je také skupina historického šermu.

V současné době je La Grace těsně před dokončením. Začátkem prosince by se měla spustit na vodu. Poté bude následovat tradiční arabský křest lodi podle pradávných rituálů. Ten se dodržuje snad už od dob faraónů a jeho součástí je nezbytné "obětování" mladého buvola.
Prostě po našem - "žranica" jako na zabijačce …

Luděk Kocour Kocourek


Copyright © 2010-2013 - Galerie v garáži u Kocoura

Kontakt:
ludek.kocourek.xyz(zavináč)seznam.cz

Webmaster: Radek Kocourek (mail)
Úvod * La Grace * Lodní deník * Fotogalerie * Videa * Odkazy * Kontakt








- - - - - - r e k l a m a - - - - - -